5 MEGA-TIPS OM EEN LANDSCHAP TE SCHILDEREN

LANDSCHAP

Sterk vereenvoudigde compositie van een landschap met kikvorsperspectief

Wat is een landschap
Op zijn allereenvoudigst is een landschap onder te verdelen in drie delen: een lucht, een hoge, midden of lage horizon, land of water. Daartussen is van alles mogelijk op het gebied van kleur, vorm en licht en dat maakt een landschap juist zo aantrekkelijk en woest interessant.

Afkaderen wat je aanspreekt
Stel je eens voor: je staat lekker in de buitenlucht en bent er klaar voor om het landschap te schilderen. De kans is groot dat je wordt overladen door de veelheid aan informatie die het landschap geeft. Dat maakt het soms wat lastig om een keuze te maken voor een goede compositie.
Ik raad je aan dit probleem slim aan te pakken want als je er de tijd voor neemt, is het probleem snel opgelost.
Een handig hulpmiddel is een diaraampje of de camera van je telefoon die je gebruikt als zoeker. Doordat je het landschap afkadert, zie je al snel welke compositie jou aanspreekt. Want een eerste vereiste is natuurlijk wel dat jij het onderwerp interessant genoeg vindt om te schilderen.

Hou het simpel
Het is cliché maar oh zo waar. Less is more en dat is bij het schilderen van het landschap zeker het geval. Je maakt het jezelf bovendien een stuk gemakkelijker als je niet alles wilt schilderen. Daar wordt je schilderij vaak niet sterker van. Door te vereenvoudigen ga je steeds meer zien want, hoe tegenstrijdig het misschien klinkt, je gaat je focussen op details die je eerder over het hoofd zag.

Neem de tijd
Een vierde tip die ik je hierin kan geven is dat je de tijd neemt om het landschap in je op te nemen. Ga rustig kijken en voel vooral wat jou aanspreekt. Zelfs al kost je dat een uur. Die tijd win je later met gemak terug. Het landschap is zo overweldigend rijk aan kleuren en vormen. Het gaat om jouw keuze die het verschil maakt. Jouw keuze laat zien wie je bent en waar jij van houdt.

Een paar voorbeelden
In de 18e eeuw b.v. was er de post-impressionistische schilder Paul Cézanne (1839 –1906). Hij woonde vlak bij de berg Mont Sainte-Victoire. Vanuit zijn atelier kon hij de berg goed zien. Deze berg inspireerde hem tot het maken van tientallen schilderijen. Hij nam hiervoor jarenlang de tijd. In eerste instantie zou je zeggen dat dat een saaie aangelegenheid was. Een berg met wat bomen ervoor waartussen daken van huisjes.

Loslaten van perspectief
Het tegendeel was het geval. Cézanne zag zoveel vormen, zoveel kleuren en zoveel nieuwe mogelijkheden voor de schilderkunst. Hij leerde uit zijn onderzoek bijvoorbeeld dat je het klassieke perspectief los kunt laten. Dit is mogelijk door gebruik te maken van kleurverschillen waarmee je diepte kunt creëren. Dat doe je door simpelweg donkere kleuren op de voorgrond te plaatsen en lichte kleuren te gebruiken bij de achtergrond. Dit noem je sferisch perspectief. Je ziet het ook als je in de polder rijdt. Alles wat ver weg is, is lichter.

Vereenvoudiging
Tegelijkertijd gaf Cézanne ons een nieuwe les. Je las het al eerder. Vereenvoudig zoveel mogelijk de vormen die je ziet. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je verdwaalt in de rijkdommen die het landschap biedt.

Onderzoek naar licht
Een vergelijkbaar onderzoek kom je tegen bij een jongere tijdgenoot van Cézanne, de schilder Henri Matisse (1869 –1954). Hij schilderde in het begin van de 19e eeuw over een reeks van jaren de Notre Dame op steeds verschillende tijdstippen.
Matisse was aanhanger van het Fauvisme. Het Fauvisme is een stroming in de beeldende kunst, waarbij vaak felle, ongebruikelijke kleuren werden gebruikt. Deze kleuren werden meer gekozen vanuit het gevoel dan dat de werkelijkheid moest worden nagebootst. Zo kon een paard ineens pimpelpaars zijn in plaats van donkerbruin of zwart.

Tip van een andere meester
De Franse schilder Pierre-Auguste Renoir (1841 – 1919) zei ooit:

 

 

‘Ik heb geen regels of methodes. Iedereen

                                                                                                     mag komen kijken wat 

 ik gebruik of mij bij het schilderen gadeslaan. Ze zullen zien dat ik                 

  geen geheimen heb’.[1]

 

Ontdekkingsreis

Ik ben het niet helemaal eens met Renoir. De schilderkunst an sich heeft nog steeds zoveel geheimen in zich die geopenbaard moeten worden, dat ik niet begrijp dat de schilderkunst door de jaren heen met enige regelmaat doodverklaard wordt. Ieder handschrift, ieder kleurgebruik, iedere visie op de schilderkunst, iedere tijd is weer anders en dat maakt het juist zo interessant. Daarom is elk schilderavontuur steeds opnieuw een ware ontdekkingsreis. De verveling krijgt geen kans om toe te slaan.

Ben je benieuwd naar jouw avontuur?
Geef je dan op voor de beste online schilderles ooit. Je zult merken dat je een prachtige ontwikkeling doormaakt in het tekenen of schilderen. Je volgt de cursus in jouw eigen tempo. Je leert jouw eigen stijl te ontwikkelen, met jouw specifieke handschrift, vaardigheid en energie en met behulp van de technieken die ik je aanreik. Deze schilderles zal je leven voorgoed veranderen.

[1] Citaat ontleend aan K. H. Grimme: Impressionisme, blz. 6

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *